Friday 5 August 2011

En äkta boksnobb?

Jag tillhör absolut kategorin människor som vill ha många och långa bokhyllor i mitt hem. Måste erkänna att jag alltid undrat över folk som inte har en enda bok i sitt hem. Inte för att det är något fel med att inte läsa eller att inte ha böcker, det är bara väldigt svårt att föreställa sig livet utan alla historier, berättelser, äventyr, biografier, deckare etc.. Men efter en diskussion med en kompis förstod jag plötsligt att ett bokfritt hem inte är detsamma som att man inte tycker om att läsa. Han förstod bara inte varför man ska låta böcker ta massa plats och "skylta" med vad man läser, när man istället kan ha stora och öppna ytor, som dessutom inte samlar damm och han menade att har man en gång läst en bok läser man den sällan en gång till.. Det må förvisso vara sant i många lägen, men jag vill ha mina böcker ... nära, även efter att jag läst dem. Ofta så köper jag också flera böcker samtidigt, vilket ju gör att det alltid finns en liten "kö" med böcker som väntar på upptäckt!

Är jag en boksnobb som vill visa upp mina böcker? Hm.. Både ja och nej. Jag tycker absolut det är viktigt vad jag har i min bokhylla, men eftersom min samling består av i alla fall en fjärdedel (minst) deckare så tror jag aldrig att jag kommer behöva vara bekymrad för att folk ska tycka att jag är en boksnobb, möjligen kommer den äkta boksnobben  undra va f'*n jag vill visa upp de där mainstreamdeckarna för.. Jag ska alltså försöka att inte bry mig så mycket om vad andra tycker om min bokhylla. Detta kan bli svårt i tider när allt handlar om att sända ut rätt signaler.. Jaha, men till vem?

Får se vad det kan tänkas bli, här kommer i alla fall ett gäng inspirationsbilder för lite olika smaker!









No comments:

Post a Comment